Etykiety

wtorek, 30 stycznia 2018

Akademia mądrego dziecka



Małe dziecko z wielkim zaangażowaniem i powagą podchodzi do każdej wykonywanej czynności. Może to być skupienie okraszone śmiechem, zabawą, ale każde jest ważne i pomaga nabyć nowych umiejętności. Wśród wielu zajęć kolorowanie odgrywa bardzo ważną rolę: pozwala przygotować pociechę do edukacji przedszkolnej i zapewnia sporo zabawy, rozwija wrażliwość estetyczną i umiejętności manualne. Doświadczenie nauczyło mnie, że często dziecko nie chce korzystać z ćwiczeń, ponieważ nie wpisały się w jego aktualne zainteresowania, dlatego często nakłonienie dzieci do ćwiczenia dłoni, trenowania umiejętności prawidłowego posługiwania się kredką czasami graniczy z cudem. Wydawnictwa prześcigają się w tworzeniu interesujących treści. Najlepiej egzamin zdają szablony w ulubionymi bohaterami, zwierzętami czy zajęciami naszych pociech, dlatego musimy uważnie śledzić ich zainteresowania, ulubione filmy i seriale animowane, poszukiwać nowości, prześledzić wybór zabawek (co nie jest trudne na zakupach z dzieckiem). Czasami może nam się wydawać, że jest to niemożliwe, ponieważ dziecko ciągle sięga po coś nowego, szybko nudzi się bohaterami i zabawkami oraz określonymi czynnościami. Musimy sobie uzmysłowić, że to normalne i po prostu trzeba zaopatrzyć się w spory stos nowości, bo dziś dziecko może nie być zainteresowane, ale jutro chętnie sięgnie po daną kolorowankę czy zbiór zadań.
Ze względu na zainteresowanie zwierzakami i codziennymi zajęciami regularnie sięgamy po wszelkie kolorowanki zawierające tę tematykę. Ostatnio bardzo pomocne okazały się publikacje z serii Akademia mądrego dziecka. Znajdziemy w niej bloki tematyczne pokazujące zabawę, samodzielne czynności, zwierzęta, zajęcia w czasie określonej pogody. Powstałe przy współpracy Anny Boboryk i Marzeny Dobrowolskiej publikacje zawierają coś, co dzieci uwielbiają: estetyczne naklejki, które można wykorzystać na stronach z kolorowankami przez dopasowanie naklejki do ilustracji lub przykleić na ubraniu po wykonaniu zadania. Zadania posiadają zdanie zachęcające do poznawania i kolorowania. Kolorowe strony przeplatają się z kolorowankami, dzięki czemu materiały są urozmaicone. Gruba, prosta kreska pozwala początkującym rysownikom rozwijać umiejętności.
W czasie ćwiczeń ważniejsze jest, aby nasza pociecha zrobiła je po swojemu niż żeby męczyła się i wykonała perfekcyjną ilustrację. Kolorowanie ma być zabawą zachęcającą do wracania do tej aktywności. Na pracę nad precyzją przyjdzie czas, dlatego warto pamiętać, aby nie krytykować dzieci tylko zachęcać do dalszej pracy. Z czasem same będą starały się robić to lepiej i ładniej.
Szablony można też z powodzeniem wykorzystać do pracy ze starszymi dziećmi. Takie proste ilustracje bardzo dobrze sprawdzą się w czasie zabawy farbkami. Samo kolorowanie lub malowanie jest czynnością bardzo ważną i pozwalającą przygotować młodych odkrywców do szkolnej nauki. Takie niepozorne zajęcie pozwala rozwijać zmysł estetyczny, koncentrację, motorykę małą, a nawet wpływają na kompetencje językowe. Poza koniecznością skupienia się, odpowiedniego chwycenia narzędzia pracy, dobrania odpowiedniego koloru i odpowiedniego nacisku kredką na kartkę kolorując uruchamiamy bardzo ważny ośrodek Broki odpowiedzialny za ośrodek mówienia, który dodatkowo można stymulować snuciem opowieści o bohaterze. Kolorowankę można potraktować jako wstęp przed oglądaniem filmu tematycznego, co zmotywuje dzieci do tej wyczerpującej czynności. Ośrodek Broki można również ćwiczyć za pomocą pracy z różnymi masami, ale nie zastąpią one precyzyjnego kolorowania niezbędnego w nauce pisania liter, czyli wprowadzającego dziecko w świat słowa pisanego.
Mózg jest całkiem podobny do innych naszych mięśni: im bardziej go ćwiczymy tym jest sprawniejszy. Kolorowanie i malowanie rozwija przede wszystkim obszary odpowiedzialne za zdolności manualne i twórcze myślenie, a do tego pomaga zrelaksować się osobom, którym medytacja sprawia problemy. Ukierunkowanie myśli na określony materiał pozwala osiągnąć stan pozwalający nam na oderwanie się od codziennych problemów. Taki materiał może być wykorzystywany do wspomagania dzieci z ADHD czy skłonnością do obniżonego samopoczucia. Ponad to jest to interesujący materiał do zabawy w deszczowy dzień. Jeszcze jednym ważnym skutkiem kolorowania jest pobudzenie obu półkul mózgu, dzięki czemu ćwiczymy swoją inteligencję.
Połowa sukcesu to wyjście dziecku naprzeciw z odpowiednimi materiałami. Wydawnictwo Egmont dysponuje bardzo szeroką propozycją w tym zakresie, dlatego warto zerkać na stronę wydawnictwa i sprawdzać, czy pojawiły się nowości, którymi Wasza pociecha się zainteresuje. Dużym plusem sporej ilości materiałów jest to, że czasami łączy ilustrację z kolorowanką, aby zachęcić młodych odkrywców świata do pracy. W przypadku tych kolorowanek jest podobnie.
Minusem publikacji jest to, że na każdej stronie znajduje się ilustracja co uniemożliwia ozdobienie pokoju wszystkimi pracami. Dziecko musi dokonać wyboru czy woli jedną czy drugą ilustrację. Można też kupić dwie takie same i po prostu pozwolić dziecku tworzyć dwa razy na tym samym szablonie, a później zdecydować, która praca jest ładniejsza i zasługuje na miejsce w osobistej wystawie w dziecięcym pokoju. Zdecydowanie polecam.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz